Vuggestue

Vuggestuen er delt op i 2 grupper, fra de starter til de er ca. 2,8 år.

I vuggestuen vægter vi nærvær og relationer højt, både blandt børn og voksne. Vi er meget ude, hele året rundt og vi forøger at arbejde i små grupper mest muligt.

Vi har en hverdag med faste rutiner da det er vores erfaring, at børnene trives bedst med at kende dagens gang. Vi tilrettelægger dog dagen ud fra hvert enkelt barns behov, som i nogle tilfælde kan afvige fra den øvrige børnegruppe. Dette kan fx være hvornår barnet spiser og sover. Det er vigtigt for os, at følge barnets naturlige rytme – derfor vækker vi, som udgangspunkt, ikke børnene i vuggestuen når de sover.

Nederst på siden er der vedhæftet en velkomstfolder til vuggestuen, hvor de vigtigste praktiske informationer er samlet.

Vuggestue

Dagens gang:

6.30-7.30: Vi starter dagen i fælleskab, hvor vi spiser morgenmad sammen.

7.30-8.30: Vi fordeler os på stuerne, hvor vi leger og hygger os.

8.30: Vi holder samling hvor vi synger og snakker om dagen og hvem der er kommet. Bagefter får børnene tilbudt lidt brød/knækbrød og mælk/vand.

Efter samling går vi i små grupper; oftest på legepladsen, på tur eller laver aktiviteter på stuen. Disse grupper er som regel aldersinddelt, og på dette tidspunkt bliver de mindste børn som har brug for det, lagt til at sove formiddagslur.

10.30: Vi vasker hænder og spiser den frokost som barnet selv medbringer hjemmefra. Nogle børn har sommetider brug for at spise tidligere, så får de lov til det.

11-12: Børnene bliver gjort klar til at sove. Vi tilbyder toiletbesøg for de ældste, og vi vægter at børnene selv er med til at tage tøj af og på.

12-14: De fleste børn sover. I dette tidsrum afholder personalet også pauser og laver andet pædagogisk arbejde. Der er altid personale knyttet vuggestuen, til at tage sig af de børn som er vågne i dette tidsrum.

14.00: Vi spiser frugt/snacks, som barnet selv medbringer, og får tilbudt lidt brød.

Resten af dagen går med leg, indtil barnet bliver afhentet. Nogle eftermiddage er legen indenfor og andre eftermiddage udenfor.

Velkommen i Tinsoldatens vuggestue_0.pdf

Shape Created with Sketch.